- Nieuws - 

1 jaar Shop-op Zondag in Gent!


PUUR GENT viert 1 jaar Shop-op Zondag in stijl en doet succesmeting van de vaste koopzondag in Gent.



Inspelend op vraag van handelaars en concurrentie


Op 7 mei 2017 lanceerde PUUR GENT Shop-op Zondag, ofwel de commerciële benaming voor de vaste maandelijkse koopzondag elke eerste zondag van de maand.

Hiermee speelde PUUR GENT in op de vraag van handelaars, de steeds groter wordende concurrentie van het 24/24- onlineshoppen, de baanwinkels die op zondag geopend zijn en de omringende centrumsteden die al langer vaste koopzondagen aanbieden.

Verjaardag in stijl


Op zondag 6 mei wordt Shop-op Zondag 1 jaar, PUUR GENT viert die verjaardag in stijl. Samen met het communicatiebureau The Oval Office werd een nieuw en fris campagnebeeld ontwikkeld. Op de Korenmarkt staat er het ganse weekend een photobooth waar shoppers een gratis foto kunnen laten nemen met het nieuwe campagnebeeld van Shop-op Zondag. In verschillende Gentse winkelstraten spelen er muziekgroepjes en PUUR GENT trakteert met ballonnen en brownies. Daarnaast ondersteunt PUUR GENT ook CityZine dat op 5 en 6 mei een festivalweekend voor shoppers organiseert onder de noemer Go Local-festival.

Bij de centrale infopunten, gelegen in NEST en boekenwinkel Limerick, kunnen de bezoekers op zaterdag 5 en zondag 6 mei, het festivalplan met uitgekiende route en een totebag, gevuld met lokale goodies komen ophalen. Bezoekers zullen op de route bij de deelnemende lokale handelaars verwend worden met met hapjes, drankjes, workshops, exclusieve kortingen, optredens, enz. …

De Gentse binnenstad transformeert op 5 en 6 mei in een heus walhalla voor fashionistas, foodies, citytrippers en kunst -en muziekliefhebbers.



Uitgebreide promotie


PUUR GENT investeert ook in 2018 verder in de promotie van Shop-op Zondag. Via een uitgebreide en wel doordachte mediamix worden shoppers warm gemaakt om Gent ook op zondag te ontdekken. Er wordt geïnvesteerd in promoties via de reguliere mediakanalen zoals Radio 2, AVS, Libelle, Flair, gratis bussen en trams van De Lijn,…

Anderzijds zet PUUR GENT ook in op innovatieve promotie zoals influencer marketing en activatie via de eigen Facebook- en Instagrampagina’s. PUUR GENT richt zich daarbij op een duidelijk afgebakend verzorgingsgebied in Gent en in een straal van 30 km rond de stad.

Gratis met De Lijn naar Shop-op Zondag


Ook in 2018 is reizen met De Lijn naar en van Gent helemaal gratis, PUUR GENT maakte hiervoor een budget van €460.000 vrij. Het gaat om 42 bus-en tramlijnen.

Succesmeting: consumenten kiezen voor Gent omwille van nabijheid, beleving en aanbod


PUUR GENT staat 1 jaar na invoering ook stil bij de effecten van de vaste koopzondag in Gent. I.s.m. 10 studenten van de Artevelde Hogeschool opleiding project- en eventmanagement werd een succesmeting bij handelaars en shoppers georganiseerd. 218 Gentse handelaars werden persoonlijk bevraagd. 1350 consumenten - leeftijdsgroepen 18-29 (72%), 30-45 (10%), 46-65 (14%) en 65+ (4%) - werden bevraagd via persoonlijke gesprekken en een online survey. 71% van de onderzoeksgroep komt uit Oost-Vlaanderen, 17% uit West-Vlaanderen, 8% uit Vlaams-Brabant en 3% uit Antwerpen.

Belangrijke resultaten uit de bevraging bij de consumenten zijn:
  • - 62% van de bezoekers die op zondag naar Gent afzakken doet dat om effectief te kopen.
  • - 75% kent Shop-op Zondag als productnaam voor de vaste koopzondag in Gent.
  • - 40% leerde Shop-op Zondag kennen via social media, 30% via campagnes in het straatbeeld en 9% via printed media.
  • - 41% van de bezoekers geeft aan met de auto naar Gent af te zakken voor Shop-op Zondag, 40% kiest dan weer voor de gratis bus en tram.
  • - 53% geeft aan minstens €50 te spenderen bij de Gentse handelaars tijdens Shop-op Zondag.
  • - 67% geeft aan tevreden tot zeer tevreden te zijn met het aantal geopende winkels in Gent tijdens Shop-op Zondag.
Consumenten kiezen voor Gent als shoppingbestemming op zondag omwille van de nabijheid, maar ook beleving in de Stad is een belangrijke reden om voor Gent te kiezen. Als derde belangrijke reden wordt het ruime aanbod meegegeven.

Succesmeting: handelaars kiezen ook vaker voor zondag


Er werd ook gepeild naar de mening van 218 handelaars, waarvan 93% een winkel uitbaten, 5% een hybridezaak (mix tussen winkel en horeca) en 2% een horecazaak.

Enkele belangrijke cijfers:

  • - 100% van de Gentse handelaars kent het merk Shop-op Zondag.
  • - In 2017 waren december, juli en oktober de meest populaire maanden qua deelname bij de handelaars. In december deed 65% de deur open op zondag, in juli 47% en in oktober 45%.
  • - 70% van de handelaars geeft aan minstens 1x te hebben deelgenomen aan een Shop-op Zondag in 2017. 75% geeft aan deel te zullen nemen aan een Shop-op Zondag in 2018. Dat is een stijging van 5% ten opzichte van 2017.
  • - In 2018 nam 41% deel in januari, 36% in februari, 38% in maart, 32% in april en 46% zal de deuren openen in mei.
  • - De 2 belangrijkste redenen om niet deel te nemen zijn: familiale overwegingen (31%) en hoge(re) personeelskosten (28%).
  • - De belangrijkste redenen om wel mee te doen: imago (26%), concurrentiedruk (25%), verkoop op zondag is belangrijk (23%), specifieke vraag van de klanten (15%).
  • - Er werd ook gevraagd wat handelaars kan aanzetten om meer deel te nemen aan Shop-op Zondag: 32% geeft aan meer deel te nemen als meer handelaars in de buurt dat zouden doen, 25% zou vaker openen als er nog meer events aan Shop-op Zondag zouden worden gekoppeld, 23% zou dat doen als er nog meer promotie zou worden gemaakt voor de koopzondagen en 12% geeft aan meer deel te nemen mocht men makkelijker personeel kunnen inzetten.


Tot slot werd aan handelaars gevraagd op welke dagen men de meeste bezoekers lokt, de top 3 is: zaterdag, vrijdag, zondag.

Na 1 jaar Shop-Op Zondag stellen we vast dat de vaste maandelijkse koopzondag stilaan ingeburgerd is bij de consument. We willen hierbij de deelnemende handelaars van harte bedanken voor de medewerking en het engagement om er een succes van te maken: dit is een verhaal dat we samen met hen, vanuit PUUR GENT, hebben opgestart. We zien een duidelijke stijging inzake bezoekers op koopzondagen, we stellen vast dat het gratis openbaar vervoer een succes is en dat steeds meer handelaars mee op de kar springen. Dit overstijgt onze verwachtingen en we kunnen niet anders dan tevreden zijn. We gaan uiteraard niet op onze lauweren rusten en blijven inzetten op verdere promotie om nog meer consumenten naar Gent te halen en handelaars te overtuigen om deel te nemen. Ook op zondag geldt meer dan ooit: Gent, ier nie nergens nie.

Schepen Christophe Peeters

In tegenstelling tot de groeipijnen die andere steden kenden na de invoering van een vaste koopzondag is PUUR GENT erin geslaagd om op 1 jaar tijd Gent op de kaart te zetten als unieke bestemming om te winkelen op zondag.

Uit de bevraging blijkt dat ook de Gentse handelaars daar zo over denken kunnen we concluderen uit de deelnamebereidheid in 2018 waarin 75% aangeeft deel te nemen aan een Shop-op Zondag.


terug naar nieuws